Sunday, January 8, 2012

nawal - tadika atfal



sudah 3 hari nawal memulakan persekolahannya...wah anak umi begitu semangat untuk pergi ke sekolah....tahun ini 2012 nawal berumur 5 tahun ..dan mengikut perancangan ku memang aku ingin masuk kan nawal ke tadika pada tahun 2012...maklumlah dulu-dulu umur 6 tahun baru ke tadika ..dan ada juga umur 7 tahun baru merasai alam persekolahan....tapi aku masukan nawal di usia umur 5 tahun...seperti sabda RASULULLAH ..."didiklah anak mu mengikut arus perubahan masa"...maknannya sekarang rata-rata ramai dah cerdik pandai...ada yang baru umur 2 tahun tapi dah pandai membaca...generasi nawal memang semuanya dah "advance"...jadi aku tak mahu nawal ketinggalan...dia kena berlumba untuk bersaing dengan beribu-ribu yang seusia dengannya.


ok....berbalik pada cerita nawal...

Hari pertama ke tadika...nawal seronok sangat..senang ajer nak kejutkan dia bangun...dia memang tak sabar nak ke tadika...pukul 7.30 pagi aku dah terpacak depan tadika dia...ceria sungguh anak umi...tapi hati aku rasa sebak..maklumlah...hati seorang ibu...begitu juga hari ke dua...balik dari tadika 12.30 petang...pasti ada cerita yang hendak dikongsinnya...seronok katanya..minggu pertama nie dia banyak didedahkan dengan mewarna..ini untuk melatih tangan dia supaya dapat mewarna dengan baik..walaupun kadang2 nawal nampak bosan...tapi aku gunakan saikologi untuk menambah minat dia mewarna....di hari pertama dan ke-dua..nawal cerita 'teacher' dia mengajar menyanyi lagu NEGARA ku dan doa...walaupun dia belum menghafal sepenuhnya...tak apa sayang..perlahan2 belajar ok...

Hari ini iitu hari ke -3..ISNIN (9/1/2011)...seperti biasa aku kejutkan dia bangun...nampak semangat dia nak ke sekolah...seronok tengok dia gembira...mudah2an semangat dia berterusan...anak umi nampak sangat comel dengan pakaian tadika-nya walaupun dia belum mendapat pakaian seragam sekolahnya....dengan beg jenama princess yang disandang setiap hari ke sekolah...didalam beg dia cuma ada bekalan makanan , pencil case and color...tapi pagi nie dia selitkan barang mainan dia..aduhai..anak umi.....


Doaku ku selalu semoga nawal cepat pandai dan cepat memahami...bijak , dan menjadi contoh pada rakan2nya ..AMIN...

No comments:

Post a Comment