Wednesday, January 30, 2013

Hari saya nak berkongsi sedikit makanan kegemaran Rasulullah S.A.W yang kita tahu setiap apa yang Rasululllah makan memang ada kebaikan pada diri kita ..jom kita tengok

MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.(yang nie memang saya suka ..dia penyejuk badan & sesuai untuk sesiapa yang merancang untuk hamil)
2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.(memang kegemaran my famili...kurma pun bagus untuk hamil ...saya suka blend susu dengan kurma..memang sedap)
3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir. (Sebenarnya buah tin kita boleh dapat bila ada orang yang baru pulang dari menunaikan haji atau umrah..pernah makan sekali rasanya..rasanya kalau pi kedai arab memang ada buah nie)
4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut(ada orang kata jangan makan terlalu banyak nanti batuk..tapi aku makan ok ajer...lagipun memang sedap...cuma kita makan jangan dok pulun abis..makan lah dalam anggarn yang sepatutnya)
5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.(nie memang bagus ...selalu aku bancuh dengan air..bagi nawal minum..en.hubby pun suka)
6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya.(yang nie aku selalu dengar orang2 tua kata jgn makan sebab nanti tuttt berair..laki x suka...ishh..Rasulullah pun suka makan tembikai ..iainya elok ...cuma yang x elok makan smpai tak ingat dunia..makan dalam anggaran yang sepatutnya...aku memang suka tembikai ..mak pun suka..kalu musim panas memang sedap di buat jus)
7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang, memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang
kelupaan.(dulu aku memang x suka susu...rasa nak muntah minum..tapi sejak mengandungkan nawal ..aku dah mula suka minum susu...cuma x suka susu panas..kalu sejuk ok...lagipun elok untuk tulang)
8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.(nie pun sedap..suka sangat)
9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.(minyak zaitun aku tak lah guna kat umah...selalu aku guna minum dengan pati delima...usaha untuk hamil...dulu masa mengandungkan nawal..memang minum ..elok tau...baby x ada peyakit kulit..bersih ajer kulit..& masa nawal baby aku sapu minyak zaitun kat badan dia & rambut.)
10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.(nie memang suka..walaupun masam..tapi memang my kegemaran)
11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular di restoran Itali)(nie aku tak try lagi...)
12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan.
Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati.(yup..memang betul..cuba kita haus then minum terus sedut memang rasa senak kat dada...sebab tu ada adab2 untuk minum...aku pun kadang2 main minum ajer...huhuhu)
 
Oklah itulah serba sedikit yang dikongsi ...bagi aku apa yang Rasulullullah amalkan ada lah yang terbaik...kita janganlah pula nak buat fakta yang yang berasas..kalau rasa kita tak boleh makan..kita jangan makan atau pun kita makan dengan kuantiti yang seimbang...then jangan lah pula kita menegah orang makan dengan fakta yang x logik....


No comments:

Post a Comment